Reisverslagen

Updates

van studenten & vrijwilligers tijdens hun verblijf in Ghana.

Week 5 en 6

ChanelGeplaatst door Chanel 19 mrt, 2019 19:53

Deze week is onze eerste week terug in Accra. Dit is alweer de blog van week vijf en zes en oh oh wat gaat de tijd snel. Als je er op terug kijkt denk je echt waar is de tijd heen gegaan. Deze week ga ik weer even per dag schrijven omdat we op een aantal dagen erg leuke dingen hebben gedaan.

De eerste dag weer in Accra. Heerlijk uit kunnen slapen en ’s middags zijn we even naar het huis van Albertine gegaan om te praten over de komende stageplek en wat we allemaal gaan doen en wat er verwacht wordt. Eenmaal thuis hebben we ons klaar gemaakt en zijn we door gegaan naar de Accra Mall, want we hadden natuuuurlijk weer zin aan de Burger King. Vanavond wordt ook Daphne opgehaald die de komende twee maanden in Ghana komt.

Stage

De stage doe ik nu bij een organisatie genaamd Little Big Souls. Dit is een organisatie wat zich bezig houdt met het begeleiden van moeders en premature kindjes. Zo gaan we een dag in de week naar het ziekenhuis in Tema om daar mee te kijken en te praten met de moeders. We zijn met zijn drieën en we zijn dan onderverdeeld tussen de NICU, KMC center en de review clinic. NICU staat voor neonatologie intensive care unit. Hier liggen kindjes die te vroegen geboren zijn, een te laag geboortegewicht hebben of juist een te hoog geboortegewicht en zo nog meer, op de couveuse afdeling. Het KMC center is voor moeders die hun te vroeg geboren kindje op hun borst dragen. Het staat voor kangaroo mother care en de moeders dragen dan hun kindjes huid op huid op hun borst voor 24 uur per dag 7 dagen per week. Dit brengt meerdere voordelen met zich mee. Bij de review clinic komen moeder met hun te vroeg geboren kindjes om te kijken hoe het met de kinderen gaan. Deze kinderen zijn dan met ontslag gegaan naar huis. Deze controles gaan tot een jaar door. Elke week rouleren we over de afdelingen zodat je van alles wat te zien krijgt. De eerste maandag heb ik een kindje gezien wat met 22 weken geboren was en op dat moment een week oud was. Het kindje was ook erg klein maar mocht al wel even uit de NICU om gevoed te worden. Ik vond het heel bijzonder om te zien hoe klein dit kindje was maar daarbij vond ik het ook erg heftig om te zien. Na even met de moeder gepraat te hebben, merkte ik dat het best wel goed ging met het kindje en dat deze ook steeds meer at. Ook was er een moeder die bevallen was van een vierling waarbij alle vier de kindjes dus ook te vroeg geboren waren. Deze moeder lag op het KMC center en droeg dus ook de kindjes huid op huid. Elke keer twee per keer. Het was bijzonder om vier van die kleine kindjes te zien en twee van deze kindjes waren ook echt nog heel klein. Tijdens de introductie dachten we ook dat kindjes op het KMC center al klein waren maar op de NICU waren ze nog kleiner en dat komt dan wel even bij je binnen en dan is het ook echt heftig om te zien en doet het veel met je.

Voor de rest van de week hebben we thuis gewerkt en op kantoor gewerkt. Dit omdat we bezig zijn met voorlichtingen te maken over voeding die we in april willen gaan introduceren.

Aburi

Aburi is een klein dorpje boven op een berg waar je met de trotro naar toe kan gaan. Het is dan ook een super mooie trotro rit omdat je naar boven rijdt en een heel mooi uitzicht dan hebt. Op de zondag zijn we hier naar toe gegaan en zijn we eerst naar de Botanical Gardens gegaan. Dit zijn tuinen in het dorpje met bomen en planten waar je gewoon ontspannen doorheen kan lopen en mooie foto’s kan maken. Na even wat te hebben gedronken zijn we gaan lopen door de tuinen. Na hier te zijn geweest zijn we door gelopen naar het Crafts Village. Dit is een terrein met allemaal kraampjes waar mensen hun eigen spullen maken van hout en andere materialen. Je ziet dan ook dat de mensen nog bezig met deze spullen te maken en het is allemaal super mooi gemaakt. Je hebt hier dan ook echt van alles zoals tassen en kleding maar ook maskers en standbeelden. Het was zondag dus niet alle kraampjes waren open dus we gaan hier zeker nog eens heen om alles te kunnen zien en om misschien wel wat souvenirtjes te kunnen kopen!

Teshie

Op 6 maart was het hier in Ghana independence day en waren we dus allemaal vrij. We wisten eerst niet wat te doen maar uiteindelijk kwamen we op het idee om naar Teshie te gaan. Dit is een dorp waar ze hele bijzondere doodskisten maken in verschillende vormen. Ook heb je hier een strand en was het niet zo ver reizen. Eenmaal in Teshie aangekomen te zijn dachten we het strand wel te vinden dus zijn we gewoon een straat ingelopen maar het bleek dus dat we het niet wisten. OEPS! Hier hebben we een jongen gevraagd en die zou ons erheen brengen. Niet heel verantwoord maar we waren met ons vijven dus we dachten is goed. En uiteindelijk blij dat we het hebben gedaan anders hadden we dit nooit gezien. We liepen met deze jongen mee en eerst gingen we over de grote weg. Totdat we een wijk in moesten en we door allerlei huisjes moesten. We zagen hier varkens en moesten zelfs langs koeien of stieren lopen, gelukkig deden deze niks en toen kwamen we op een stuk strand aan wat helemaal vol lag met vuilnis. Hier stonden ook allemaal boten en er lag dus overal plastic en slippers en nog meer. We moesten een stukje water over en hebben toen een bootje gepakt om over dat water te komen. Er werd gezegd dat we moesten betalen om te helpen met het opruimen van het strand. Na een stuk verder te zijn gelopen zie je in een keer een heel ander stuk strand met haast geen afval. Na het lopen merk je dan ook wat je eigenlijk hebt gezien en doet het wel even wat met je maar ik had het zeker niet willen missen. Na het strand zijn we doorgelopen naar de werkplaats waar de grafkisten worden gemaakt. Deze grafkisten zijn echt in allerlei soorten, zoals een bierfles en coca-cola automaat, een vogel en nog meer.

Poffertjes

Ja ja! Je leest het goed POFFERTJES! Toen we een keer naar een restaurant gingen reden we zowaar langs een restaurantje wat heette Pan and Cook wat dus een pannenkoeken huis is. Hier zijn we dan natuurlijk ook heen gegaan. Toen we daar aankwamen dachten we van nouuu ik weet het niet en wouden we eigenlijk weg gaan maar zijn we naar binnen gelokt door een van de werknemers dat ze ons wou laten proeven. Oke dan, wij mee naar binnen en het was zo ongelofelijk lekker. Toen we hadden geproefd kwam er een man van achter de winkel lopen die in een keer in het Nederlands zei “oke nu kunnen jullie weer nederlands praten.” Daarna hebben we elk 30 poffertjes besteld wat natuurlijk veelste veel is maar goed deze waren zo lekker dat ik niet anders kon. Propvol gingen we weer naar huis.

Volta region

Toen wij de week ervoor in een beach club waren zijn we aangehouden door een paar Engelse jongens en kregen we een flyer van een festival. We dachten gelijk hier moeten we heen en dat hebben we dus ook gedaan. Het festival was op het strand en er was muziek en echt afrikaans eten. Ook waren er kraampjes waar je leuke spullen kon kopen maar helaas waren deze spullen ook heel duur. Er was live muziek en ook muziek van DJ’s. Het was een erg leuk festival en natuurlijk hebben we een dansje gedaan en een drankje en cocktails gedronken. Op zaterdag wouden we overdag wat anders doen dan het festival en kwam iemand met het idee om naar Ada te gaan wat een dorp is waar je ook een boottocht kan doen. Er waren twee manieren om daar te komen per taxi of per boot. De taxirit zou anderhalf uur zijn en de boottocht maar 45 minuten dus die keuze was snel gemaakt en gelukkig zijn we ook met de boot gegaan. Wat een mooie tocht was dat! We zijn over de Volta River gevaren naar het dorpje Ada. Daar zijn we met een gids verder gevaren naar een eiland waar de Island Zoo was met krokodillen. Om deze krokodillen zaten muren heen maar als ze wilden konden ze er wel uit komen wat ook zo bedacht is door de familie die het runde. Ook zaten er baby krokodillen in een emmer die je kon vasthouden en hoe eng ik het ook vond, ik heb dit toch echt ook gedaan. AAAAH! Toen zijn we verder gegaan naar een eiland waar een man ons opwachtte die zijn eigen gin maakt in de smaken ananas, banaan en suikerriet. We mochten toen ook proeven en ze waren allemaal erg lekker. Daarna heeft hij uitgelegd hoe het wordt gemaakt en toen moesten we helaas weer naar huis omdat het donker zou worden. We hebben dus ook een stuk terug naar het vaste land in het donker gevaren. Toen moesten we nog een taxi gevonden en na deze gevonden te hebben bleek het dat we met zijn vijven achterin moesten. Het kan hier ook allemaal in Afrika. Eenmaal in het hotel, hebben we ons klaargemaakt en zijn we gauw doorgegaan naar het festival om nog wat te kunnen eten en een dansje te doen. Naar het festival toe troffen we het weer en moesten we weer met zijn vijven achterin en hebben we maar dezelfde opstelling gemaakt als toen we naar het hotel gingen hahaha! Zondagavond zijn we teruggereisd naar Accra met de bus die we via het festival hebben kunnen boeken.

Dit was dan weer mijn blog van alweer week 5 en 6. Ik weet het is een lange blog maar we hebben dan ook veel gedaan, hahaha!